32. setkání Grunau Baby - Raná u Loun 2011

Grunau Baby měla nedávno své 80. výročí. První prototyp vzlétl v roce 1932, zkonstruován na přelomu let 1931 a 1932 ing. Edmundem Schneiderem, v té době ještě málo známým majitelem firmy Flugzeugbau Schneider Grunau (dnes Jeźow). Ještě nedávno bylo autorství přisuzováno ing. Wolfu Hirthovi, který tehdy působil jako učitel zavedené plachtařské školy právě na Grunau. Není vyloučeno, že i on na projektu spolupracoval, ale jeho jméno už proslaveného plachtaře totiž E. Schneider využil hlavně při reklamní kampani této novinky. Nechal natisknout propagační letáky s Grunau Baby a Hirthovým jménem, jehož pak pověřil propagací a praktickým předváděním. Byl to dobrý marketinkový tah a Grunau Baby se záhy rozšířila do světa.
ESG
Větroň už od své první verze vykazoval velmi dobré letové vlastnosti, navíc vynikal velmi jednoduchou stavbou a v té době nově prosazovanou vlastností - snadnou montáží a demontáží. Výrobu Grunau Baby zajišťovaly také jiné firmy, hlavně za války. Spousta "Bejbin" vznikla také v amatérských podmínkách v místních plachtařských klubech. V různých verzích, létajících po celém světě, jich až do padesátých let bylo vyrobeno údajně přibližně 5000 ks, což znamená určitě rekordní počet.
Po válce mnoho "Bejbin" létalo také u nás, dochovány jsou však pouze dvě: jedna dnes visí v muzeu ve Kbelích a druhá je uskladněna v jeho depozitáři. Největší množství GB II v letuschopném stavu se nachází v německy hovořících zemích, dále v Holandsku, Belgii a Dánsku. Ve Francii a Velké Británii létá dodnes několik Bejbin, které byly stavěny místními firmami, pod názvy Nord 1300 (Francie) nebo EON Baby (Anglie).
Pěkné a celkem podrobné články o tomto populárním pokračovacím větroni je možné najít v časopisech Letectví a kosmonautika č. 9 až 11 z roku 1986 a Modelář č. 9 z roku 1985. Poměrně rozsáhlý materiál o Bejbinách vyšel také v časopise VGC News č. 108 z r. 2003.
V Německu existuje samostatný spolek majitelů Grunau Baby, který každoročně organizuje svůj mezinárodní slet. Ten 32. byl od 11. do 19. června 2011 na Rané.

Petr Hanáček a Josef Mezera


Clicken Sie hier für Deutsch

32. Grunau Baby Treffen

Raná u Loun                   11. - 19. 6. 2011

Právě prohlížíte českou verzi této stránky.

→ Fotografie z akce ←


Organizátoři:

Jiří Leník Jiří LeníkGerhard Maleschka Gerhard Maleschka
Josef Mezera Josef MezeraUlf Kern Ulf Kern
Jan Krejčí Jan Krejčí

Společná adresa:
BABY2011@LKRA.CZ

Aeroklub Raná u Loun, letiště Hrádek 1, 440 01 Louny
http://www.aeroklubrana.cz

Seznam přihlášených účastníků:

 Jméno přihlášenéhoOdkudPočet osobLetadloZ rokuImatrikulacePřihlášen na dny:
Čt
09.

10.
So
11.
Ne
12.
Po
13.
Út
14.
St
15.
Čt
16.

17.
So
18.
Ne
19.
Po
20.
1.Ulf EwertDE-Achmer5Grunau Baby II b?D-5221 *********  
2.Jiří LeníkCZ-Raná1Z-24 Krajánek1948OK-8560*********** 
3.Zdeněk KropáčCZ-Kladno1(2)Z-24 Krajánek1947OK-8193 ********** 
4.Josef MezeraCZ-Raná1SG-381999OK-A910?********** 
5.Frank KonsekDE-Zell Haidberg1Grunau Baby II b1939D-5457 (D-15-1258)  ***?????? 
6.Sven BrandhorstDE-Strausberg2Grunau Baby II b1944D-3637  ***       
7.Reinhard MeierDE2Grunau Baby II b1942D-1939**********  
8.Gerhard MaleschkaDE-Langhennersdorf2Hols´der Teufel2003OK-A415     ****** 
9.Egon-Manfred PaechDE2--ohne Flugzeug  ********* 
10.Jiří BečvářCZ-Raná1Grunau Baby II b1956D-6176 ********** 
11.Ralph HasselmannDE-Achmer4Cumulus III f?D-6068 *****      
12.Alexander GörnitzDE-Nardt?--ohne Flugzeug  ********* 
13.Jurjen de VriesNL1--ohne Flugzeug  ********* 
14.Axel StenglerDE-Hoya/Weser2Grunau Baby III1953D-1771 *********  
15.Helmut SkupchDE-Hoya/Weser1dtto-dtto ********** 
16.Jinczek ToretchDE-Hoya/Weser1Grunau Baby II b1956D-0811 ?????***** 
17.Hermann BeikerDE-Fischbek3u3Grunau Baby III1957D-1977 ********** 
18.Georg ThemannDE-Cloppenburg3--ohne Flugzeug ********** 
19.Eduard KrausDE-Grafenwöhr2Grunau Baby III1957D-1459   *******  
20.Manfred KussDE1--ohne Flugzeug ********** 
21.Franz-B. GockelDE1Doppelraab V1953D-6061     ****** 
22.Matthias DubbickDE-Aventoft2Grunau Baby III1954D-6004 ****?????? 
23.Werner AdamOE-Altlichtenwarth3ULF-1-D-NRSF  **        
24.Ulf KernDE-Raná1ULF-11978D-NGFU ********** 
25.Klaus SchicklingDE-Obernau2motorsegler-?  ***       

... a jak kdo létal :


Poprvé jsme se zúčastnili na pozvání Christiana Krolla 19. Grunau Baby Treffen v Aachenu (Německo) roku 1997. V posledních letech se těchto sletů zúčastňujeme celkem pravidelně.
Přestože se na území bývalého Československa žádná Bejbina nedochovala, díky laskavosti našich přátel v Lauše si můžeme každým rokem dopřát několik kondičních letů.

GRUNAU BABY V ČESKOSLOVENSKU

Nejspíš první Grunau Baby u nás byla postavena v Moravské Ostravě roku 1933 pod vedením učitele J. Říhy. Bohužel není o jejím osudu dosud nic známo.
K 1. závodům plachtařů MLL na Rané v roce 1934 byly mimo jiné za ÚP MLL Praha přihlášeny dva větroně GB-I postavené členy Akaflieg (Akademische Fliegergruppe) při německém VUT v Praze pod označením "Igo Etrich" a "Rüberzahl" s piloty G. Pitschakem a A. Croyem.
V těchto závodech G. Pitschak zvítězil časem 8 hod. 15 min., druhý německý pilot s GB havaroval.
Další čsl. GB-I si v témže roce soukromě postavil student VUT v Brně František Slovák za pomoci dalšího studenta Bedřicha Panduly. Pod označením OK-Fr-Fr byla roku 1934 přihlášena na II. závody plachtařů MLL na Ranou, kde s ní B. Pandula splnil časovou podmínku "stříbrného C" letem 5 hod. a 17 min. Při dalším letu s ní však Fr. Slovák havaroval. Po opravě se s touto Baby zúčastnil dalších závodů roku 1936 v Žilině, kde se celkově umístil na 15. místě z 28 závodníků.
Známou se stala i GB-I postavená členy PO MLL Hronov v roce 1935. Větroň s výrazně upravenou přídí dostal jméno "Hronov" a byl zalétán 17. 11. 1935 Ludvíkem Elsnicem na plachtařském terénu Na Příčnici. Tamtéž pak sloužil místním plachtařům hlavně ke kondičním letům.
V roce 1935 se již začaly stavět zdokonalené typy GB-II s větším rozpětím (13,5 m oproti 12,87 m). Pravděpodobně první větroň tohoto typu postavili členové PO MLL v Opavě pod vedením Jana Večerka. Později s ním létali i na Radhošti, kde jej jednou za nepříznivého počasí havarovali.
Další kus tohoto typu postavili studenti VUT Brno v PO VSB (plachtový odbor Vysokoškolského sportu) pod názvem "Tajfun", označovaný jako typ VSB-II. Další moravskou GB-II s názvem "Slavia" postavili členové PO MLL na výstavišti v Brně. V PO MLL Olomouc létali s GB-II "Lída". Jan Bartoš, člen MLL v Lounech, postavil GB-II, která pak byla 28. 6. 1935 na lounském náměstí slavnostně pokřtěna jménem "Raná".
Všechny tyto čtyři větroně pak byly přihlášeny na II. závody plachtařů MLL na Rané v roce 1935 spolu se Slovákovou GB-I "Tatra-Brno". Bohužel obě brněnské "Slavia" i "Tatra" havarovaly. Později byly opraveny a létaly pak dál. Koncem roku 1935 dokončil svůj větroň GB-II i lounský plachtař, výpravčí ČSD Vojtěch Schleis, který ho na zimu opatřil uzavřenou kabinou a dal mu jméno "Břvany". Již v lednu následujícího roku s ním na Rané létal přes dvě hodiny. Zúčastnil se i III. závodů plachtařů MLL v Žilině roku 1936, kde získal mezi 28 plachtaři 4. místo. Na těchto závodech tehdy létaly tři GB-II: právě uvedené "Břvany", olomoucká "Lída", brněnská "Slavia" a Slovákova GB-I OK-Fr-Fr. V roce 1935 byla také postavena GB-II v Konici na Moravě nazvaná "Tlustá Berta", se kterou byla provedena řada letů v místě i na terénu Uhřínov. Větroň létal až do okupace, kdy byl zabaven Němci. Vedle konického větroně byly postaveny ještě další GB-II v Plzni, Líšově a Kostelci na Hané.
V registru letadel Ústředí MLL Praha byly koncem roku 1936 uvedeny dvě GB-I a deset GB-II. Mělo by jít o větroně Fr. Slováka, MLL Hronov, brněnské "Tajfun" a "Slavia", olomoucká "Lída", lounské "Raná" a "Břvany" a dále GB z Opavy, Konice, Plzně, Lišova a Kostelce na Hané.
IV. závodů plachtařů MLL v Žilině se v roce 1937 zúčastnila pouze jediná GB-II, a to olomoucká "Lída" bez valných úspěchů.
V roce 1937 se v Liberci objevila GB-II, která byla pravděpodobně zakoupena Hansem Wenzelem. Také PO MLL Škoda Praha zakoupil GB-II z Mostu, na které byl předtím na Rané zkoušen pomocný motorek.
Později s ní Pražáci zajížděli i na Ranou již jen jako s větroněm.
Do plachtařské soutěže MLL v roce 1938 bylo přihlášeno šest GB-II, nejspíš pro všeobecně napjatou situaci té doby nebylo dosaženo význačnějších výkonů. Větroň GB-II byl účasten i na tragické události v neděli 11. září 1938 na Rané. Pětadvacetiletý plachtař Jaroslav Koula z Kerhartic nad Orlicí létal na Šedém vlku EL-2-M svůj podmínkový let ke zkoušce "C". Během letu došlo ke srážce s GB-II (původně mosteckou) řízenou Josefem Valentou z Prahy, který srážku přežil. Jaroslav Koula však při nárazu do kopce zahynul. Byl to první a poslední případ úmrtí na terénu Rané za první republiky.
Všechny tyto uvedené větroně, pokud se toho dočkaly, byly i s ostatními letadly po okupaci v březnu 1939 předány NSFK - Nationalsozialistisches Flegerkorps, jedinému spolku, který mohl v Německu po roce 1937 provozovat letecký sport. Postupem času pak byly převážně rušeny a likvidovány.
Vedle těchto čsl. větroňů létalo v naší předválečné republice vedle jiných letadel asi 14 GB-I a GB-II patřících VDF - svazu německých pilotů a Akademische Fliegergruppe při německém VUT v Praze. Kromě Prahy to byly VDF skupiny v Sudetech, Brně, Ústí n. L., Karlových Varech, Vrchlabí, Zábřehu, Liberci a Teplicích. I tato letadla byla po březnové okupaci zkonfiskována pro NSFK, v té době už výhradně se věnující pouze výcviku.
Zatímco v Protektorátu Čechy a Morava byla zakázána veškerá sportovní letecká činnost, v odtrženém (14. 3. 1939 - pozn. red.) Slovenském státě se létat mohlo. Tou dobou nebyly na Slovensku žádné větroně Grunau Baby. První dva kusy typu GB-IIa se na Slovensko dostaly až 4. 5. 1940 darem od NSFK.
V roce 1942 bylo zhotoveno v Dílně 1 pro stavbu bezmotorových letadel při Ústřední pilotní škole bezmotorového létání na Straníku dalších 10 ks GB-IIa. V následujícím roce 1943 to byly už jen tři GB tohoto typu a patrně vlivem válečných událostí již k další výrobě Grunau Baby na Straníku nedošlo.
Po válce bylo na československém území, hlavně ze zachovalých plachtařských škol NSFK na Rané, Medlánkách, Hůrce u Nového Jičína a dalších menších středisek a skladů, včetně daru leteckého materiálu z plachtařské školy v Grunau u Hirschbergu maršálem SSSR I. S. Koněvem získáno značné množství větroňů, mezi nimiž bylo cca 270 ks typu GB-IIb. Ty pak byly Ústředím ČNA rozděleny mezi plachtařské školy i jednotlivé skupiny ČNA, které byly hojně zakládány hlavně v místech s vhodným plachtařským terénem, případně tam, kde za války létaly německé skupiny NSFK.
Bohužel bylo množství větroňů zpočátku poškozeno neodborným zacházením. O jejich opravu se pak staraly Letecké dílny Fr. Kochmana v Kralupech, později i Spolkové dílny ČNA v Hodkovicích, které prováděly i generální opravy. Přes prodlužování životnosti větroně GB-IIb stárly a pomalu ubývaly též i díky častým haváriím. Nejvíce se však na nich podepsala hromadná barbarská svazarmovská rušení tzv. kořistních typů hlavně v roce 1953.
Toto rušení bylo tak důkladné, že nám z milovaných Bejbinek zbyla jen jedna jediná OK-8055 z ČNA Jihlava v Expozici VHÚ v Praze Kbelích.
Pro jejich výborné vlastnosti byla po válce výroba větroňů GB-IIb obnovena nejen v NSR a NDR, ale i v Polsku, Rumunsku, Francii, Holandsku, Velké Británii, Austrálii, Švédsku i jinde, přičemž docházelo i k menším konstrukčním změnám.
U nás Grunau Baby nepřežily padesátá léta a dnes můžeme na vlastní oči vidět jen tu výše uvedenou jedinou Bejbinku v muzeu, případně exempláře dovezené zahraničními účastníky některého ze sletů historických větroňů.

Ladislav Vejvoda

Grunau Baby II c

Po 2. světové válce vznikla v Československu speciální akrobatická verze cvičných větroňů Grunau Baby II označená písmenem "c". Stavěla ji firma Kochmann v Kralupech nad Vltavou podle konstrukčního řešení technika L. Hrdiny. Jejich výroba začala v roce 1947.
Původní GB II b měla žebra křídel vcelku, na nosník navlečená. Hlavní nosník byl tedy o tloušťku pásnic žeber nižší. "Céčko" mělo žebra dělená, tudíž nosník mohl být o cca 20 mm vyšší. Při sestavování v šablonách se tak vyráběla nejprve přední a potom zadní část křídla. O 0,5 mm byla silnější diagonálně kladená překližka na torzní skříni křídla. Původní GB neměly překližku diagonálně kladenou. Také trup nové GB II c byl diagonálně potažen silnější překližkou. Zesílené přepážky u závěsů křídla, upravené bylo i kování závěsů a čepy, zesílené byly rovněž vzpěry.
Vyvážení původních verzí Bejbin se dělo pomocí údajně až šesti 2,5 kg závaží. "Céčko" mělo vyvážení aerodynamické, lankem ovládanou ploškou na výškovém kormidle. Tato ploška je snad jediným vizuálním rozlišovacím znakem verze "c".
Hmotnost této "nové" Bejbiny vzrostla o 26 až 28 kg. Zvýšila se její rychlost, klouzavost zůstala.
Podle nepotvrzených údajů bylo v "Kochmance" vyrobeno ve dvou sériích asi 50 těchto zesílených akrobatických GB II c. Ani tyto nové větroně však nepřežily hromadné rušení tzv. kořistních typů v padesátých letech.

jm


BEJBINY NA RANÉ

1934 - 1938
1939 - 1945
1945 - 1954
9. Kleines Old Timer Treffen 2005

Pozvánka na slet Krajánků
1. slet Krajánků na podzim 2009
2. slet Krajánků na Rané v roce 2011
3. slet Krajánků na Rané v roce 2012

CENY

Dle platného sazebníku Aeroklubu Raná na rok 2011

UBYTOVÁNÍ

Kemp na letišti neomezený, dále několik vícelůžkových pokojů v prostorách staré dřevěné ubikace (vlastní spací pytel či přikrývky podmínkou).
Možnost ubytování v hotelech nedalekého (cca 9 km) města Louny: http://infocentrum.mulouny.cz/ubytovani.html.

"POHÁR ERWINA PRIMAVESIHO"

Počínaje rokem 2011 se bude létat během každé Grunau Baby Treffen plachtařská soutěž "Pohár Erwina Primavesiho" na památku tohoto ranského průkopníka plachtění.

Erwin Primavesi otevřel svým prvním letem v září 1932 kapitolu éry plachtění na Rané a později aktivně přispěl k základu budování areálu nynějšího letiště. 12. 8. 1938 vykonal na Grunau Baby II mezinárodní přelet z Rané (Rannay) do 40 km vzdáleného Hermsdorfu v Krušných horách, což byl do té doby nejdelší let z Rané na vzdálenost.

Zadání soutěže :

"Erwin Primavesi Pokal" bude udělován jako putovní pohár za zvláštní letecké výkony na kluzácích Grunau Baby nebo dalších, výkonově srovnatelných či slabších typech během konání sletů historických kluzáků Grunau Baby.

Vítězem prvního ročníku "Poháru Erwina Primavesi" 2011 bude pilot, který během 32. Baby Treffen uskuteční nejdelší let na vzdálenost z Rané přes otočný bod Hermsdorf v Krušných horách.

Pilotovi, jenž přistane přímo v Hermsdorfu, bude zapsána trasa 50 km.

Ulf Kern

Vítěz 1. ročníku "Poháru Erwina Primavesiho" : Jiří Leník


Zajímavé sportovní výkony na těchto "dřevácích" s indexem DAeC 54 v současnosti:

Stefan Ollesak, z Lauchy na Wasserkuppe2003 200 km GB-II
Rüdiger Benz, FSV Gerstetten (DE / BW)2007-08-1995,85 OLC bodů52,16 km31,19 km/hGB-II
2007-06-10484,25262,07 km42,96 km/hGB-II
2007-06-07245,92133,35 km38,28 km/hGB-II
2007-05-19224,68126,64 km47,20 km/hGB-II
Sven Brandhorst, Strausberg (DE / BB)2007-06-10128,3870,18 km30,98 km/hGB-II
Jürgen Hagemann, LSV Gifhorn (DE / NI)2015-06-28271,62137,9 km44,7 km/hGB-II


Bejbiny na internetu

www.GrunauBaby.de, www.GrunauBaby.nl


Píše © Josef Mezera, do HTML kóduje © Mircosoft. Tato stránka je stále ve vývoji a může být kdykoli bez varování upravována.


reklama:
Veslovací trenažery pro aerobní trénink